سلفون از زمانهای قدیم برای بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگاه ویژه‌ای را برای خود حفظ کرده است. درواقع سلفون‌ها به دلیل اینکه از لحاظ بهداشتی اهمیت بسیاری دارند، غالبا برای بسته‌بندی مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لازم است بدانید: سلفون‌ها در سه گروه سلفون شفاف، سلفون متالایز و سلفون صدفی تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها با توجه به کاربردشان با یکدیگر فرق دارند.

به‌عنوان مثال: برای بسته‌بندی مواد غذایی همچون چیپس و پفک که با برخورد با آفتاب فاسد می‌شوند، از سلفون متالایز استفاده می‌کنند.

آلومینیوم موجود در سلفون متالایز باعث می‌شود در اثر برخورد با آفتاب، مواد داخل بسته فاسد نشوند.

اما در بسته‌بندی‌هایی همچون ماکارونی که حتی اگر در معرض نور خورشید هم قرار بگیرند، مشکلی پیش نخواهد آمد و فاسد نمی‌شوند، از سلفون شفاف استفاده می‌کنند.

 استفاده از سلفون شفاف باعث می‌شود محصول به خوبی دید داشته باشد و مشتری بتواند خود محصول را هم ببیند، از طرفی، یکی از ویژگی‌های بارز سلفون شفاف، هزینه‌ی مناسب آن می‌باشد که برای عموم مردم به صرفه است.

جالب است بدانید: کاربرد سلفون صدفی هم برای آن دسته از مواد غذایی می‌باشد که برای سالم ماندن نیازمند سرما هستند و باید در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

در این‌گونه مواد غذایی لازم است که از سلفون صدفی استفاده شود.

چاپ بر روی سلفون:

همان‌طور که گفته شد، سلفون‌ها در سه دسته‌ی متالایز، صدفی و شفاف تولید می‌شوند و یکی از مهم‌ترین عواملی که از سلفون‌ها استفاده می‌کنند پوشش مواد غذایی و همچنین جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها در برخورد با نور خورشید می‌باشد.

 همچنین چاپ بر روی سلفون نیز با توجه به دستگاه‌هایی که وجود دارد به‌صورت زیر خواهد بود:

 چاپ فلکسو:

چاپ فلکسو، یک روش چاپ رایج و مستقیم همانند چاپ لترپرس است، منتها چاپ فلکسو بسیار کاربردی‌تر از لترپرس می‌باشد.

 این چاپ به دلیل انعطاف و امکان چاپ بر روی سطح وسیع، قابلیت چاپ بر روی انواع سلفون، پلاستیک، فویل و کاغذ را دارد.

چاپ سیلندری:

 این چاپ در مقایسه با دیگر چاپ‌ها همچون چاپ افست و یا چاپ فلکسو، کیفیت بالاتری دارد.

استفاده از این چاپ برای زمانی که قصد داشته باشید به‌صورت رول انجام شود، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

 علاوه بر کیفیت، چاپ سیلندری از انعطاف بالاتری هم برخوردار است که می‌توانید با خیالی آسوده برای چاپ بر روی سلفون از آن استفاده کنید.

لازم است بدانید: دستگاه‌های چاپ سیلندری در دو گروه لیزری و الکترومکانیکی وجود دارند و  چاپ در هر یک از این روش‌ها به‌گونه‌ای می‌باشد که تصویر و یا طرح بر روی سیلندر که غالباً از جنس فلز می‌باشد حک می‌شود و درنهایت با انجام مراحلی، چاپ بر روی سلفون شکل می‌گیرد.

عمده‌ترین کاربردهای فیلم‌های سلفون عبارت‌اند از:

_ بسته‌بندی مواد غذایی و خشکبار و گل‌ها

_ پوشش‌های بسته‌بندی از نوع شفاف

_ روکش‌های میز منازل و رستوران‌ها

_ اتوکلاو ضایعات بیمارستانی

_ پوشش کتاب‌ها و جزوات

 ویژگی اول: شفافیت بسیار مناسب بسته‌بندی‌های سلفون:

  سلفون از مواد اولیه PP ساخته‌شده است. در فرآیند تولید این محصول شکل میگیرد.

ویژگی دوم: دوخت پذیری بسیار مقاوم

در برخی از صنایع بسته‌بندی نیاز می‌باشد پس از آن‌که محصول موردنظر بسته شد، هوای موجود در آن به‌صورت کامل تخلیه گردد. در این نوع بسته‌بندی، به دلیل اینکه در کیسه خلأ ایجاد می‌شود معمولاً کیسه‌های از قسمت دوخت دچار آسیب می‌شود. سلفون به دلیل دوخت پذیری مقاوم خود قادر است در برابر فشار ناشی از مکش هوا به‌خوبی مقاومت کند. از طرفی می‌توانید با دارا بودن دستگاه‌های دوخت به‌روز قادر است متناسب با نیاز مشتری، محصول را در انواع ته دوخت، بغل دوخت و به صورت ته گاست و بغل گاست ارائه داد.